مقدمه: سهم بزرگی از ارزیابی عملکرد و ارائه راهکار و پیشنهادها برای حل مشکلات دستگاههای دولتی بهوسیله حسابرسی عملکرد انجامپذیر است. همچنین، انجام این نوع حسابرسی در برنامه 5 ساله پنجم توسعه الزامی شده است. از این رو، بررسی چالشهای پیشروی الزامیشدن حسابرسی عملکرد در دستگاههای دولتی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع پیمایشی است که در آن دیدگاه چهار گروه مربوط شامل استادان دانشگاه، حسابرسان سازمان حسابرسی، حسابرسان دیوان محاسبات و مدیران و حسابرسان دستگاههای دولتی در استانهای تهران و البرز از طریق پرسشنامه جمعآوری و بررسی شده است. همچنین، دیدگاه آنها با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته است. برای این منظور با بکارگیری نرمافزار SPSS نسخه 18 از آزمون خیدو، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون فریدمن استفاده شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که بین گروههای آزمودنی درباره با اهمیتترین چالش توافق وجود ندارد اما با در نظر گرفتن مجموع امتیازات بر اساس دیدگاه آنان «استفاده نکردن از مبنای تعهدی در حسابداری دستگاههای دولتی» با اهمیتترین چالش تلقی میشود. در زمینه کم اهمیتترین چالش، توافق نسبی وجود دارد؛ به طوری که بیشتر گروهها «نداشتن استقلال فکری و رفتاری حسابرسان عملکرد» را کم اهمیتترین چالش در اجرای حسابرسی عملکرد میدانند و بر اساس مجموع امتیازات نیز «نداشتن استقلال فکری و رفتاری حسابرسان عملکرد» کم اهمیتترین چالش از نظر آزمودنیها است. نتیجهگیری: مهمترین چالشهای پیشروی حسابرسی عملکرد در دستگاههای دولتی ایران استفادهنکردن از مبنای تعهدی، کافینبودن قوانین و مقررات در این حوزه، اصرار مدیران دولتی بر پایبندی به روشهای سنتی، نظام بودجهریزی نامناسب، تضاد اولویتها و ارزشها بین قانونگذاران و مجریان امور، نبود فرهنگ پاسخخواهی عمومی، کمبود نیروی متخصص، نبود معیار و استاندارد مناسب برای حسابرسی عملکرد و وجودنداشتن تشکلهای حرفهای خصوصی قدرتمند و تأثیرگذار است.
Introduction: A great amount of evaluating performance and offering suggestions and solution to solve the problem of the government agencies is possible through performance audit. Moreover, implementing this type of auditing has been obliged in the fifth five-year plan of development. Therefore, investigating the challenges beyond the obligation of performance audit in the government agencies of Iran has a great significance. Method: The present research is an applied descriptive survey in which the viewpoints of four groups including university professors, the auditors of the Audit Organization, the auditors of the Supreme Court of Audit, and the managers and auditors of the government agencies in Tehran and Alborz provinces have been collected by questionnaire. Hence, the data of the research have been analyzed by SPSS Software Version 18, Chi-squared Test, One-Way Analysis of Variance, and Friedman Test. Results: The Results of the research indicate that there is no agreement among the tested groups on the most important challenge, but regarding the sum of the scores based on their viewpoints, “not using accrual basis of accounting in the government agencies” has been considered as the most important challenge. In the case of the least important challenge, there is a relative agreement in such a way that most groups consider “the lack of mental and behavioral independency of the performance auditors” as the least important challenge in implementing the performance audit, and according to the sum of the scores, “the lack of mental and behavioral independency of the performance auditors” is the least important challenge from the viewpoint of the subjects. Conclusion: The most important challenges beyond the performance audit in the government agencies of Iran are not using the accrual basis, the inadequacy of rules and regulations in this field, the governmental managers' insistence on adhering to the traditional methods, inappropriate budgeting system, the conflicts of priorities and values between legislators and executives, the lack of public response-claiming culture, the shortage of expert force, the lack of appropriate criteria and standard for performance audit, and the non-existence of powerful and influential private and professional formations.