per
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
حسابداری سلامت
2252-0473
2252-0546
2014-12-22
3
4
1
19
10.30476/jha.2014.16997
16997
Original Article
چالشهای پیشروی الزامیشدن حسابرسی عملکرد در دستگاههای دولتی ایران
The Challenges beyond the Obligation of Performance Audit in the Government Agencies of Iran
دکتر محمد ایمانی برندق
m.imanibarandagh@urmia.ac.ir
1
استادیار حسابداری دانشگاه ارومیه
مقدمه: سهم بزرگی از ارزیابی عملکرد و ارائه راهکار و پیشنهادها برای حل مشکلات دستگاههای دولتی بهوسیله حسابرسی عملکرد انجامپذیر است. همچنین، انجام این نوع حسابرسی در برنامه 5 ساله پنجم توسعه الزامی شده است. از این رو، بررسی چالشهای پیشروی الزامیشدن حسابرسی عملکرد در دستگاههای دولتی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع پیمایشی است که در آن دیدگاه چهار گروه مربوط شامل استادان دانشگاه، حسابرسان سازمان حسابرسی، حسابرسان دیوان محاسبات و مدیران و حسابرسان دستگاههای دولتی در استانهای تهران و البرز از طریق پرسشنامه جمعآوری و بررسی شده است. همچنین، دیدگاه آنها با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته است. برای این منظور با بکارگیری نرمافزار SPSS نسخه 18 از آزمون خیدو، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون فریدمن استفاده شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که بین گروههای آزمودنی درباره با اهمیتترین چالش توافق وجود ندارد اما با در نظر گرفتن مجموع امتیازات بر اساس دیدگاه آنان «استفاده نکردن از مبنای تعهدی در حسابداری دستگاههای دولتی» با اهمیتترین چالش تلقی میشود. در زمینه کم اهمیتترین چالش، توافق نسبی وجود دارد؛ به طوری که بیشتر گروهها «نداشتن استقلال فکری و رفتاری حسابرسان عملکرد» را کم اهمیتترین چالش در اجرای حسابرسی عملکرد میدانند و بر اساس مجموع امتیازات نیز «نداشتن استقلال فکری و رفتاری حسابرسان عملکرد» کم اهمیتترین چالش از نظر آزمودنیها است. نتیجهگیری: مهمترین چالشهای پیشروی حسابرسی عملکرد در دستگاههای دولتی ایران استفادهنکردن از مبنای تعهدی، کافینبودن قوانین و مقررات در این حوزه، اصرار مدیران دولتی بر پایبندی به روشهای سنتی، نظام بودجهریزی نامناسب، تضاد اولویتها و ارزشها بین قانونگذاران و مجریان امور، نبود فرهنگ پاسخخواهی عمومی، کمبود نیروی متخصص، نبود معیار و استاندارد مناسب برای حسابرسی عملکرد و وجودنداشتن تشکلهای حرفهای خصوصی قدرتمند و تأثیرگذار است.
Introduction: A great amount of evaluating performance and offering suggestions and solution to solve the problem of the government agencies is possible through performance audit. Moreover, implementing this type of auditing has been obliged in the fifth five-year plan of development. Therefore, investigating the challenges beyond the obligation of performance audit in the government agencies of Iran has a great significance. Method: The present research is an applied descriptive survey in which the viewpoints of four groups including university professors, the auditors of the Audit Organization, the auditors of the Supreme Court of Audit, and the managers and auditors of the government agencies in Tehran and Alborz provinces have been collected by questionnaire. Hence, the data of the research have been analyzed by SPSS Software Version 18, Chi-squared Test, One-Way Analysis of Variance, and Friedman Test. Results: The Results of the research indicate that there is no agreement among the tested groups on the most important challenge, but regarding the sum of the scores based on their viewpoints, “not using accrual basis of accounting in the government agencies” has been considered as the most important challenge. In the case of the least important challenge, there is a relative agreement in such a way that most groups consider “the lack of mental and behavioral independency of the performance auditors” as the least important challenge in implementing the performance audit, and according to the sum of the scores, “the lack of mental and behavioral independency of the performance auditors” is the least important challenge from the viewpoint of the subjects. Conclusion: The most important challenges beyond the performance audit in the government agencies of Iran are not using the accrual basis, the inadequacy of rules and regulations in this field, the governmental managers' insistence on adhering to the traditional methods, inappropriate budgeting system, the conflicts of priorities and values between legislators and executives, the lack of public response-claiming culture, the shortage of expert force, the lack of appropriate criteria and standard for performance audit, and the non-existence of powerful and influential private and professional formations.
https://jha.sums.ac.ir/article_16997_815af51a2fe00f2081c85d8a4c0318ee.pdf
حسابرسی
حسابرسی عملکرد
دستگاههای دولتی
Audit
Government Agencies
Performance Audit
per
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
حسابداری سلامت
2252-0473
2252-0546
2014-12-22
3
4
20
38
10.30476/jha.2014.17001
17001
Original Article
امکانسنجی استقرار روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت در سازمان تأمین اجتماعی (مورد مطالعه: بخش درمان تأمین اجتماعی استان بوشهر)
The Feasibility of Implementing Activity-Based Costing Method in Social Security Organization (A Case Study: The Care Department of Social Security Organization in Bushehr Province)
دکتر مهدی رضایی
m.rezaei@pgu.ac.ir
1
دکتر منیژه بحرینیزاده
2
عبدالکریم زمانی
3
استادیار حسابداری دانشگاه خلیج فارس
دانشیار مدیریت بازرگانی دانشگاه خلیج فارس
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کرمان
مقدمه: استقرار روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت موجب تعیین دقتتر بهای تمام شده کالاها و خدمات میشود اما استقرار این روش هزینهیابی به دلیل پیچیدگیها و تحمیل هزینه زیاد به سازمانها در مرحله استقرار و سپس در مرحله نگهداری در عمل با چالشهایی مواجه است. از این رو، انجام پژوهشهای امکانسنجی در این خصوص ضرورتی اجتنابناپذیر است. در این پژوهش امکانسنجی استقرار روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی استان بوشهر بررسی شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر ترکیبی از مطالعه توصیفی و پیمایشی است. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است و پاسخدهندگان حسابداران و سرپرستان بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی استان بوشهر بودهاند. پرسشنامه حاوی 42 سوال برای آزمون فرضیههای پژوهش بوده است. دادههای جمعآوری شده با بکارگیری نرمافزار SPSS نسخه 21 و استفاده از آزمون تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: از لحاظ عوامل سازمانی و رفتاری، فنی، اقتصادی و فردی امکان بکارگیری روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی استان بوشهر وجود دارد اما مؤثر بودن عوامل قانونی بهعنوان یک عامل اصلی در استقرار این روش هزینهیابی مورد تأیید قرار نگرفت. نتیجهگیری: نتایج بدست آمده نشان داد که امکان اجراء و تداوم استقرار روش هزینهیابی مبتنی بر فعالیت در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی استان بوشهر وجود دارد.
Introduction: Implementing Activity-Based Costing method leads to identify the cost price of services and products more accurately; however, implementing this costing method encounters with some challenges in practice because of the complexities and impositions of high expense to the organization in the implementation stage. Therefore, conducting the feasibility researches in this regard is an inevitable necessity. In this research, the feasibility of implementing Activity-Based Costing method in the care department of Bushehr Social Security Organization has been studied. Method: The current research is a descriptive survey. In order to collect the data of the research, a questionnaire has been used, and the responders included the accountants and the supervisors of the care department of Social Security Organization of Bushehr province. The questionnaire contained 42 questions to test the hypotheses of the research. The data of the research have been analyzed through SPSS Software Version 21 and by using T-test. Results: Regarding the organizational and behavioral, technical, economic, and individual factors, there is a possibility of applying Activity-Based Costing method in the care department of Social Security Organization of Bushehr province, but the influence of the regulatory factors as a key factor in the implementation of this costing method was not approved. Conclusion: The attained results showed that there is a possibility of implementation and persistence of Activity-Based Costing method in the care department of Social Security Organization of Bushehr province.
https://jha.sums.ac.ir/article_17001_1e40d512d5d470f7ae8ff52ee6f40ca6.pdf
سازمان تأمین اجتماعی استان بوشهر
عوامل اقتصادی
عوامل سازمانی
عوامل فنی
روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت
Activity-Based Costing Method
Bushehr Social Security Organization
Economic Factors
Organizational Factors
Technical Factors
per
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
حسابداری سلامت
2252-0473
2252-0546
2014-12-22
3
4
39
58
10.30476/jha.2014.17004
17004
Original Article
امکانسنجی اجرای روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت در بودجهریزی مبتنی بر عملکرد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان بر اساس الگوی شه
The Feasibility of Implementing Activity-Based Costing Method in the Performance-Based Budgeting of the Isfahan University of Medical Sciences Based on SHAH Model
دکتر مهدی عرب صالحی
m_arabsalehi@yahoo.com
1
الهام حاتمپور
ehatam27@yahoo.com
2
استادیار حسابداری دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد حسابداری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه
مقدمه: در این پژوهش، وضعیت عوامل مرتبط با اجرای روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت در بودجهریزی مبتنی بر عملکرد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان بر اساس الگوی شه شامل سه عامل توانمندی، مشروعیت و مقبولیت بررسی شده است. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت دادهها، توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، کارشناسان مالی و بودجه و رؤسای حسابداری واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان در سال 1393 (در مجموع 110 نفر) است. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه شامل اعتبار محتوایی و اعتبار عاملی، بهترتیب، با استفاده از نظرات متخصصان و نرمافزار AMOS نسخه 20 و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ تأیید شد. دادهها نیز با بکارگیری آزمون تی تک نمونهای و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش بیانگر آن است که از نظر آزمودنیها، در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان به غیر از مشروعیت قانونی، مشروعیت سازمانی و مقبولیت مدیریتی، سایر شرایط لازم برای اجرای روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت در بودجهریزی مبتنی بر عملکرد از جمله توانمندی (توانمندی ارزیابی عملکرد، انسانی و فنی)، مشروعیت رویهای و مقبولیت (مقبولیت سیاسی و همخوانی مشوقها) فراهم نیست. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، ضرورت توجه به وضعیت سه عامل توانمندی، مشروعیت و مقبولیت و تلاش برای بهبود آن به منظور اجرای هر چه بهتر هزینهیابی بر مبنای فعالیت در بودجهریزی مبتنی بر عملکرد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان بیش از پیش احساس میشود.
Introduction: In this study, the situation of the associated factors which includes three factors of ability, authority, and acceptance with the implementation of Activity-Based Costing method in Performance-Based Budgeting in the Isfahan University of Medical Sciences Based on SHAH model has been examined. Method: This research is applied in terms of purpose, and regarding the nature of the data, it is descriptive analytic. The statistical sample of the research includes managers, financial and budget experts, and chief accountants of the Isfahan University of Medical Sciences in 2014 (totally 110 people). For collecting the data of the research, a researcher-made questionnaire has been used. The validity of the questionnaire which includes content credit and factoring credit, respectively, was tested by the opinion of experts, and by using AMOS Software Version 20, and its reliability was approved through Cronbach's Alpha. The data were analyzed by using one-sample T-test and SPSS Software Version 20. Results: The results of the research state that according to the subjects, in the Isfahan University of Medical Sciences, except the legal authority, organizational authority, and managerial acceptance, all the other necessary conditions for implementing Activity-Based Costing method in the Performance-Based Budgeting such as ability (the ability of technical, humane, and performance evaluation), policy authority, and acceptance (political acceptance and association of incentives) are not available. Conclusion: Based on the findings of the research, it is necessary more than ever to consider the situation of three factors of ability, authority, and acceptance; moreover, it is increasingly essential to try to improve it in order to implementing Activity-Based Costing in the Performance-Based Budgeting much better in the Isfahan University of Medical Sciences.
https://jha.sums.ac.ir/article_17004_9e463bd0fac7dd62cb13b0ce43762434.pdf
بودجهریزی مبتنی بر عملکرد
توانمندی
مشروعیت
مقبولیت
هزینهیابی بر مبنای فعالیت
Ability
Acceptance
Activity-Based Costing
authority
Performance-Based Budgeting
per
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
حسابداری سلامت
2252-0473
2252-0546
2014-12-22
3
4
59
79
10.30476/jha.2014.17006
17006
Original Article
بررسی رابطه بین حسابداری تعهدی و بودجهریزی مبتنی بر عملکرد (مطالعه موردی: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور)
Investigating the Relationship between Accrual Accounting and Performance-Based Budgeting (A Case Study: Iran Ministry of Health and Medical Education)
جلال ملکی
jalalmaleki1245@yahoo.com
1
دکتر محمد نظریپور
2
دکتر پیمان امینی
3
کارشناسارشد حسابداری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
استادیار حسابداری دانشگاه کردستان
استادیار حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
مقدمه: در سازمانهای دولتی، بودجهریزی نقش بسزایی در مصرف بهینه منابع مالی دارد. بودجهریزی مبتنی بر عملکرد ابزاری مناسب برای ارزیابی عملکرد هر سازمان است و استقرار نظام حسابداری تعهدی نقش غیرقابلانکاری در تدوین نوع بودجهریزی دارد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران مالی و کارشناسان حسابداری دانشگاههای علوم پزشکی کل کشور است. نمونهای به حجم 225 نفر به شیوه نمونهگیری طبقهبندی منظم انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها دو پرسشنامه پژوهشگرساخته یکی برای حسابداری تعهدی و دیگری برای بودجهریزی مبتنی بر عملکرد است که روایی آن از دیدگاه صاحبنظران و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها با بکارگیری نرمافزار SPSS نسخه 20 از روش تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافتهها: بین حسابداری تعهدی و ابعاد گوناگون بودجهریزی مبتنی بر عملکرد (برنامهریزی، تحلیل هزینهها، مدیریت عملکرد، مدیریت تغییر، پاسخگویی و انگیزش) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: فراهمکردن زیرساختهای لازم برای اجرای مناسب و کارآمد بودجهریزی مبتنی بر عملکرد از جمله اولویتهای اساسی هر سازمانی بهحساب میآید. یکی از عوامل تشکیلدهنده این زیرساختها، حسابداری تعهدی است. در صورت اجرای نظام حسابداری تعهدی، اطلاعات دقیقتـر و کاملتـر از درآمدها و هزینههای هر دوره بدست آمده و امکان تدوین بودجهریزی مبتنی بر عملکرد به شیوه نظاممند و درست فراهم میشود.
Introduction: In governmental organizations, budgeting has an important role in optimal use of financial resources. Performance-Based Budgeting is a proper means for evaluating the performance of each organization, and implementing accrual accounting system has an undeniable role in formulating the type of budgeting. Method: This study is an applied research in terms of purpose, and it has a descriptive correlation method in collecting data. The population of the research include all financial managers and accounting experts of Iranian medical universities. A sample which contains of 225 people has been selected and analyzed through systematic stratified sampling. The means of collecting data includes two researcher-made questionnaires, one for accrual accounting and the other for Performance-Based Budgeting which its validity, from the viewpoint of experts, and its reliability, by Cronbach' Alpha, were examined and confirmed. In order to analyze the data, by applying SPSS Software Version 20, exploratory factor analysis, Pearson correlation test, and regression model were used. Results: There is a significance and positive relationship between accrual accounting and different aspects of Performance-Based Budgeting (planning, costs analysis, performance management, change management, accountability, and motivation). Conclusion: Providing the necessary infrastructure to implement Performance-Based Budgeting properly and efficiently is considered as one of the main priorities of each organization. Accrual accounting is one of the constituent elements of this infrastructure. In case of implementing accrual accounting system, more accurate and complete information of revenues and expenses for each period will be achieved, and the possibility for formulating Performance-Based Budgeting in a systematic and correct way will be provided.
https://jha.sums.ac.ir/article_17006_c0e1f500080d68f48b7534447ecebe31.pdf
بودجهریزی مبتنی بر عملکرد
حسابداری تعهدی
وزارت بهداشت
درمان و آموزش پزشکی
Performance-Based Budgeting
Accrual Accounting
Iran Ministry of Health and Medical Education
per
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
حسابداری سلامت
2252-0473
2252-0546
2014-12-22
3
4
80
103
10.30476/jha.2014.17007
17007
Original Article
بررسی تعامل بین سیاست بدهی و مالکیت نهادی در شرکتهای دارویی و غیردارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از معادلات همزمان
Investigation the Interaction between Debt Policy and Institutional Ownership among Pharmaceutical and Non-Pharmaceutical Companies Listed on the Tehran Stock Exchange via Simultaneous Equations
دکتر محمد نمازی
mnamazi@rose.shirazu.ac.ir
1
احمد شکرالهی
ahmad1sh@yahoo.com
2
استاد حسابداری دانشگاه شیراز
کارشناس ارشد حسابداری از دانشگاه شیراز
مقدمه: به دلیل اهمیت صنعت داروسازی و رابطه آن با سلامت جامعه و در راستای بررسی روابط موجود در این صنعت، پژوهش حاضر به بررسی روابط متقابل بین سیاست بدهی و مالکیت نهادی در شرکتهای دارویی و مقایسه آن با شرکتهای غیردارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1390-1380 میپردازد. روش پژوهش: در پژوهش حاضر از طرح شبهتجربی و روش دادههای ترکیبی استفاده شده است. همچنین، به دلیل وجود اریب همزمانی در متغیرهای درونزای پژوهش و تشخیص معادلات به عنوان «دقیقاً مشخص»، فرضیههای پژوهش با استفاده از روش معادلات حداقل مربعات دو مرحلهای مورد آزمون قرار گرفتهاند. نمونه مورد استفاده در پژوهش شامل دو گروه شرکتهای دارویی و غیردارویی (هرکدام 187 سال- شرکت) فعال در بورس اوراق بهادار تهران است که با استفاده از نمونهگیری جفتی انتخاب شدهاند. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش تفاوت عمدهای در روابط مورد بررسی در شرکتهای دارویی نسبت به شرکتهای غیردارویی را نشان میدهد. به این معنا که رابطه متقابل معنادار بین متغیرهای تمرکز مالکیت نهادی، سطح مالکیت نهادی و سیاست بدهی در شرکتهای دارویی وجود ندارد؛ در صورتی که این روابط در شرکتهای غیردارویی، به استثنای اثرگذاری متغیر سطح مالکیت نهادی بر متغیر سیاست بدهی، با اهمیت و منفی تشخیص داده شده است. نتیجهگیری: نبود رابطه معنادار بین متغیرهای مورد بررسی در شرکتهای دارویی را میتوان ناشی از استفاده ناچیز از بدهی در صنعت دارویی، به دلیل تضاد منافع بین مالکان و بستانکاران و یا نبود تقارن اطلاعاتی، دانست.
Introduction: Due to the importance of pharmaceutical industry and its relationship with the public health, and in order to investigate the existing relations in this industry, the present study examines the reciprocal relationships between debt policy and institutional ownership in pharmaceutical companies, and compares it with non-pharmaceutical companies listed on the Tehran Stock Exchange from 2002 to 2012. Method: In this research, quasi-experimental design and panel data method have been used. Also, due to the existence of simultaneous skew in endogenous variables of the research and the recognition of equations as “just identified”, the research hypotheses have been tested by two-stage least squares method. The applied sample of the research consists of two groups of active pharmaceutical and non-pharmaceutical companies on the Tehran Stock Exchange (each group 187 years-company) which have been selected through pair sampling. Results: The results derived from testing the research hypotheses show a significant difference in the studied relations in pharmaceutical companies beside non-pharmaceutical companies. It means that there is not a reciprocal and significant relationship between institutional ownership concentration, the level of institutional ownership, and debt policy among the pharmaceutical companies; however, these relationships in non-pharmaceutical companies, except for the level of institutional ownership variable's impact on debt policy, were identified as significant and negative. Conclusion: The absence of a meaningful relationship between the investigated variables in the pharmaceutical companies may be caused by the limited use of debt in the pharmaceutical industry due to the conflict of interests between the owners and creditors, or it may be the result of the lack of informational asymmetry.
https://jha.sums.ac.ir/article_17007_8f492d805e2833d520e0b58850ee560d.pdf
تمرکز مالکیت نهادی
سطح مالکیت نهادی
سیاست بدهی
شرکتهای دارویی
معادلات همزمان
Debt Policy
Institutional Ownership Concentration
Level of Institutional Ownership
Pharmaceutical Companies
Simultaneous Equations