2024-03-29T16:17:18Z
https://jha.sums.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3167
حسابداری سلامت
2252-0473
2252-0473
1391
1
1
بررسی موانع استقرار بودجه عملیاتی در سازمانهای مناطق آزاد تجاری – صنعتی ایران
دکتر زهرا
پورزمانی
بابک
نادری
مقدمه: اصلاح نظامهای بودجهریزی کمک شایانی به اقتصاد کشور میکند. هرچند که به نظر میرسد اجرای کامل بودجهریزی عملیاتی با موانعی از جمله افزایش اختیارات مدیران اجرایی ردههای پایین، تغییر رویکرد حسابداری دولتی به حسابداری تعهدی و اصلاح قانون محاسبات عمومی کشور روبهرو است، اما تغییر نظام بودجهریزی به بودجهریزی عملیاتی امری ضروری و اجتنابناپذیر برای اقتصاد کشور به شمار میرود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی موانع موجود در فرایند استقرار بودجه عملیاتی بر اساس مدل شه در مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ارائه راهکارهایی برای رفع آنها است. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش، شامل مدیران مالی، مدیران برنامهریزی و بودجهبندی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و همچنین، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران است. دادههای مورد نیاز برای آزمون فرضیههای پژوهش، از طریق مصاحبه و توزیع پرسشنامه جمعآوری شده است. همچنین، بهمنظور آزمون نرمال بودن توزیع پاسخهای مربوط به هر عامل از آزمون «کلموگورف – اسمیرنف» و برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمونهای آماری «t تک نمونهای» و «میانه یک متغیری» استفاده شده است. یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، ناتوانایی در ارزیابی عملکرد، ناتوانایی نیروی انسانی، نداشتن اختیار قانونی و نبود اختیار رویهای و همچنین نداشتن انگیزههای پذیرش بهعنوان موانع استقرار بودجه عملیاتی بر اساس مدل شه شناسایی شدند. با این وجود، عواملی مانند توانایی فنی، اختیار سازمانی، پذیرش سیاسی و پذیرش مدیریتی بهعنوان مانع تشخیص داده نشدند. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش، نشاندهنده این واقعیت است که در حال حاضر، سازمان مناطق آزاد تجاری - صنعتی توانایی، اختیار و پذیرش لازم برای اجرای بودجهریزی عملیاتی را ندارد.
مناطق آزاد تجاری - صنعتی
بودجه عملیاتی
مدل شه
پذیرش
توانایی
اختیار
2012
06
21
1
16
https://jha.sums.ac.ir/article_16583_e16a6205013e2d7fd23575dfa0c4bd5e.pdf
حسابداری سلامت
2252-0473
2252-0473
1391
1
1
بررسی تأثیر سازههای فردی و اجتماعی بر درک اصول اخلاقی بین مدیران مالی و بودجه دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور
دکتر محمدحسین
ستایش
محمدهادی
ماهر
مسعود
ابوالحلاج
مقدمه: پژوهش حاضر در راستای ارائه نگرشی جدید نسبت به اصول اخلاقی و شناخت بیشتر عقاید و دیدگاه اخلاقی مدیران مالی و بودجه، به بررسی تأثیر سازههای فردی و اجتماعی بر درک اصول اخلاقی پرداخته است. روش پژوهش: دادههای مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته گردآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران مالی و بودجه دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور است. بر این اساس، حجم جامعه آماری شامل 88 نفر است که در نهایت 44 پرسشنامه جمعآوری شده است. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش بیانگر این است که به طور کلی سازههای فردی شامل جنسیت و سن مدیران تأثیر معناداری بر درک اصول اخلاقی بهوسیله مدیران مورد بررسی ندارد. همچنین، نتایج حاصل از بررسی فرضیههای مبتنی بر سازههای اجتماعی بیانگر این است که از بین سازههای اجتماعی شامل سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، سابقه خدمت و پست سازمانی مدیران، تنها سابقه خدمت دارای رابطه معناداری با درک اصول اخلاقی در بین مدیران مالی و بودجه دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور است و سایر موارد تأثیر معناداری بر درک اصول اخلاقی ندارد. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، ضرورت توجه به اصول اخلاقی و برگزاری دورههای آموزشی- اخلاقی، بهمنظور ارتقای درک اصول اخلاقی بهوسیله کارکنان و مدیران حوزه مالی دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور، بیش از پیش احساس میشود.
سازههای فردی
سازههای اجتماعی
اصول اخلاقی
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
2012
06
21
17
32
https://jha.sums.ac.ir/article_16584_b38c130240ee5f8299bd03a7a1518e41.pdf
حسابداری سلامت
2252-0473
2252-0473
1391
1
1
بررسی گزارشگری مالی عملکرد زیستمحیطی شرکتهای آلاینده پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
دکتر ابراهیم
عباسی
فرهاد
محمدی
مقدمه: هدف از این پژوهش، بررسی موارد افشاء شده و یا افشاء نشدهی عملکرد زیستمحیطی بهوسیله شرکتهای آلاینده پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، با توجه به الزامات موجود در استانداردهای حسابداری ایران و قوانین و مقررات جاری کشور (قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون برنامه پنجم توسعه، قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و سایر قوانین مربوط) است. روش پژوهش: در این پژوهش، سعی بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی، به بررسی موضوع پژوهش پرداخته شود. به همین منظور، پنج موضوع گزارش عملکرد زیستمحیطی در 47 شرکت آلاینده از 9 صنعت برای سالهای 1381 الی 1387 مورد بررسی قرار گرفته است. یافتهها: نتایج آزمون نسبت موفقیت در جامعه نشان میدهد که شرکتهای آلاینده حداقل در 50 درصد از مشاهدات، عملکرد مالی زیستمحیطی خود را در یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی و گزارشهای هیأتمدیره به مجمع عمومی صاحبان سهام افشاء کردهاند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، به نظر میرسد که شرکتهای آلاینده پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، عملکرد مالی زیستمحیطی خود را در یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی و گزارش هیأتمدیره به مجمع عمومی صاحبان سهام افشاء میکنند. همچنین، تا زمانیکه افشای اطلاعات عملکرد زیستمحیطی غیراجباری و داوطلبانه باشد، شرکتها برای گزارشگری از رویههای متفاوتی استفاده میکنند و میزان افشای عملکرد زیستمحیطی شرکتها در نوسان است.
عملکرد مالی زیستمحیطی
افشای اطلاعات مالی شرکتهای آلاینده
گزارشگری مالی زیستمحیطی
2012
06
21
33
46
https://jha.sums.ac.ir/article_16585_4b61df821f7569ed00a0b8b06c34561d.pdf
حسابداری سلامت
2252-0473
2252-0473
1391
1
1
امکانسنجی اجرای روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت در بودجهبندی عملیاتی دستگاههای دولتی (مطالعه موردی: دستگاههای دولتی استان اصفهان)
دکتر داریوش
فروغی
محمد
حقیقی پراپری
امیر
رسائیان
مقدمه: در این پژوهش، عوامل مؤثر بر اجرای روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت در بودجهبندی عملیاتی دستگاههای دولتی استان اصفهان، بررسی شده است. روش پژوهش: مطالعه حاضر، یک پژوهش کاربردی و از نوع پژوهشهای مقطعی و توصیفی- تحلیلی است که برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز آن از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه مورد بررسی، شامل دستگاههای دولتی استان اصفهان است که در سال 1388 به نحوی از بودجه استانی برخوردار بودهاند. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش، بیانگر آن است که در50 دستگاه دولتی استان اصفهان به غیر از توانمندی در ارزیابی عملکرد، سایر شرایط لازم برای اجرای روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت در بودجهبندی عملیاتی از جمله توانمندی کارکنان، توانمندی فنی، مشروعیت (مشروعیت قانونی، رویهای و سازمانی) و مقبولیت (مقبولیت سیاسی، مدیریتی و همخوانی مشوقها)، مهیا نیست. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، در دستگاههای دولتی استان اصفهان به عنوان استان مورد مطالعه، هنوز عوامل مؤثر لازم برای اجرای هزینهیابی بر مبنای فعالیت در بودجهبندی عملیاتی فراهم نیست. این در حالی است که بدون بکارگیری روشهای نوین هزینهیابی در بودجهبندی عملیاتی، سخن گفتن از اصلاحات در نظام بودجهبندی و تغییر از بودجه برنامهای به عملیاتی کار مشکلی است.
هزینهیابی بر مبنای فعالیت
بودجه
دستگاههای دولتی
بودجهبندی عملیاتی
2012
06
21
47
62
https://jha.sums.ac.ir/article_16586_545a66bbe6d2f9d308d43460f603e39f.pdf
حسابداری سلامت
2252-0473
2252-0473
1391
1
1
مقایسه سهم تأمین منابع مالی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از بخشهای مختلف طی سالهای برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1384 - 1388)*
دکتر رفعت
محبیفر
دکتر علیرضا
شغلی
مریم
رمضانیان
خاطره
خوشنام
مقدمه: هدف از این مطالعه، اندازهگیری و تعیین وضعیت تأمین منابع مالی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی زنجان طی سالهای برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1384- 1388) است. روش پژوهش: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی و از نوع پژوهشهای کاربردی است. ابزار جمعآوری دادهها چکلیستی مشتمل بر دو قسمت است که، پس از بررسی روایی محتوا1، برای جمعآوری دادههای مربوط به مشخصات بیمارستانهای مورد مطالعه استفاده شده است. همچنین، دادههای گردآوری شده، با استفاده از نرم افزار اکسل نسخه 2007 دستهبندی و تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد که، بهطور متوسط، 72% درآمد بیمارستانها مربوط به مبالغ دریافتی از سازمانهای بیمهگر، 20% مربوط به مبالغ دریافتی از بیماران و 8% مربوط به مبالغ دریافتی بابت عملکرد درمانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. نتیجهگیری: بنا به نتایج بدست آمده، بیمارستانها باید جهت کاستن از هزینهها اقدام جدی بهعمل آورند و برای وصول حداکثر مطالبات تلاش کنند. همچنین، یکی از دلایل احتمالی کم بودن سهم پرداختی سازمانهای بیمهگر از درآمد کل در بیمارستانهای کوچکتر میتواند نبود پوشش کامل بیمهای در این مناطق باشد.
بیمارستان
تأمین مالی
درآمد
برنامه چهارم توسعه اقتصادی
اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
2012
06
21
63
72
https://jha.sums.ac.ir/article_16587_79a7af08e76b2fecd204cfea2fa079fb.pdf
حسابداری سلامت
2252-0473
2252-0473
1391
1
1
محاسبه قیمت تمام شده دیالیز با استفاده از روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت در بیمارستان شهید صدوقی یزد، 1389
یونس
محمدی
الهام
باغستانی
دکتر محمد امین
بهرامی
سمانه
انتظاریان اردکانی
غلامرضا
احمدی تهرانی
مقدمه: در پژوهش حاضر سعی بر آن است که با استفاده از روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت، قیمت تمام شده دیالیز در بیمارستان شهید صدوقی یزد محاسبه و با تعرفه خدمت مقایسه شود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است که به شیوه توصیفی و به صورت مقطعی و گذشتهنگر انجام شده است. دادههای مورد نیاز برای بررسی موضوع پژوهش، از طریق فرمهای طراحی شده، مصاحبه با مسئولین بخش و بیمارستان و مشاهده مستقیم فعالیتهای بخش دیالیز بیمارستان شهید صدوقی یزد گردآوری شده است. سپس، قیمت تمام شده خدمت دیالیز با استفاده از روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت و با بکارگیری نرم افزار اکسل نسخه 2007 محاسبه شده است. یافتهها: بررسیهای انجام شده نشان میدهد که کل هزینهها و درآمد اختصاصی بخش، به ترتیب، مبلغ 772ر906ر723ر1 و 000ر900ر304ر2 ریال است. هزینه واحد خدمت دیالیز نیز 028ر442 ریال محاسبه شده است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان بیان کرد که هرچند هزینه واحد دیالیز از تعرفه آن کمتر بوده است، اما از طریق بهبود عملکرد، بویژه استانداردسازی مصرف، بهمنظور کاهش هزینههای مصرفی، و نیز اصلاح روشهای مدیریت منابع انسانی، میتوان قیمت تمام شده خدمت دیالیز را کاهش داد.
قیمت تمام شده
هزینهیابی بر مبنای فعالیت
خدمت دیالیز
بیمارستان
2012
06
21
73
84
https://jha.sums.ac.ir/article_16588_52e7bcffbb4d574a58fdb12f736fed90.pdf
حسابداری سلامت
2252-0473
2252-0473
1391
1
1
بررسی میزان آشنایی مدیرانارشد مالی دستگاههای اجرایی استان فارس با روشهای نوین بودجهریزی
دکتر غلامحسین
مهدوی
مریم
گلمحمدی
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی میزان آشنایی مدیرانارشد مالی دستگاههای اجرایی استان فارس با روشهای نوین بودجهریزی و همچنین بررسی میزان موافقت یا مخالفت آنها با تغییر و تحولات جاری در نظام بودجهریزی دستگاههای اجرایی محل فعالیت آنها است. روش پژوهش: مطالعه حاضر، از نوع پژوهشهای پیمایشی است که جهت گردآوری اطلاعات لازم، 78 پرسشنامه پژوهشگر ساخته در بین مدیرانارشد مالی دستگاههای اجرایی استان فارس توزیع شده است. برای آزمون دو فرضیه اصلی و دوازده فرضیه فرعی پژوهش، از آزمونهای آماری دوجملهای، کای مربع و منویتنی استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که سطح آشنایی مدیران ارشد مالی دستگاههای اجرایی استان فارس با روشهای نوین بودجهریزی همچون روش بودجهریزی بر مبنای صفر، روش بودجهریزی برنامهای و نظام طرحریزی، برنامهریزی و بودجهریزی، پایین است، ولی، روش بودجهریزی عملیاتی از این قاعده مستثنی است. همچنین، نتایج بدستآمده نشان میدهد که مدیران مورد بررسی، روش بودجهریزی مورد استفاده در دستگاه اجرایی محل فعالیت خود را مناسب تشخیص نداده و به میزان زیادی با تغییر روش بودجهریزی موافق هستند. نتیجهگیری: بر مبنای یافتههای پژوهش، سطح آشنایی مدیرانارشد مالی دستگاههای اجرایی استان فارس با روشهای نوین بودجهریزی بهجز روش بودجهریزی عملیاتی، پایین است. از نظر آزمودنیها، ضرورت تغییر روش بودجهریزی در دستگاه اجرایی محل فعالیت آنها تابعی از میزان آشنایی مدیران ارشد با روشهای نوین بودجهریزی نیست.
نظریههای بودجهریزی
روشهای بودجهریزی
دستگاههای اجرایی
بودجهریزی عملیاتی
2012
06
21
85
110
https://jha.sums.ac.ir/article_16589_88f90a111fbed13016272c4a4eee309c.pdf
حسابداری سلامت
2252-0473
2252-0473
1391
1
1
عوامل مؤثر بر پیادهسازی نظام حسابداری تعهدی در مؤسسات تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
دکتر حمیدرضا
وکیلیفرد
فرزاد
نظری
مقدمه: توجه به ایفای نقش صحیح و بهموقع مسئولیت پاسخگویی و ارزیابی عملکرد مدیران، بکارگیری مبنای تعهدی در ثبت رویدادهای مالی واحدهای دولتی را بسیار مؤثر میسازد. از این رو، بررسی مزایا و معایب این مبنای حسابداری و عوامل مؤثر بر پیادهسازی آن ضروری به نظر میرسد. روش پژوهش: این پژوهش، از نوع پژوهشهای پیمایشی است. دادههای مورد نیاز برای آزمون فرضیههای پژوهش، از طریق توزیع پرسشنامه پژوهشگر ساخته بین نمونهای از مدیران مالی، رؤسای حسابداری و حسابداران شاغل در دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور و واحدهای تابعه گردآوری شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده و برای انتخاب نمونه آماری، از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده، استفاده شده است. فرضیههای پژوهش با استفاده از آزمون t وتحلیل واریانس، آزمون شده است. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشاندهنده این است که عوامل مدیریت، نیروی انسانی متخصص، قوانین و مقررات، چارچوب نظری و فرهنگ پاسخگویی و پاسخخواهی بر بکارگیری حسابداری تعهدی در بخش دولتی تأثیرگذار است. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت که به نظر آزمودنیها، تأثیر عوامل مورد بررسی بر پیادهسازی نظام حسابداری تعهدی در سطح بالایی قرار دارد و در این بین، عامل مربوط به مدیریت بیشترین و چارچوب نظری کمترین میزان تأثیر را بر پیادهسازی حسابداری تعهدی داشته است.
مبنای حسابداری نقدی
مبنای حسابداری تعهدی
مؤسسات تابعه وزارت بهداشت
درمان و آموزش پزشکی
2012
06
21
111
125
https://jha.sums.ac.ir/article_16590_2247158529083a953ca4375326c81c79.pdf