%0 Journal Article %T بررسی اثر رجحان پاسخ‌خواهی اجتماعی بر پاسخ‌گویی در مدیریت عمومی نوین %J حسابداری سلامت %I دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز %Z 2252-0473 %A طالب‌نیا, دکتر قدرت‌الله %A رجب‌دُری, حسین %A روستامیمندی, اعظم %D 2015 %\ 09/23/2015 %V 4 %N 3 %P 45-65 %! بررسی اثر رجحان پاسخ‌خواهی اجتماعی بر پاسخ‌گویی در مدیریت عمومی نوین %K پاسخ‌خواهی %K پاسخ‌گویی %K حسابداری دولتی %K مدیریت عمومی نوین %R 10.30476/jha.2015.17124 %X مقدمه: اهمیت پاسخ‌گویی در مدیریت عمومی نوین، موضوعی غیرقابل انکار است اما تا پاسخ‌خواهی و در مفهوم دقیق‌تر جرأت پاسخ‌خواهی در فرد وجود نداشته باشد، پاسخ‌گویی به وجود نیامده و در نتیجه شفافیت حاصل نمی‌شود. لذا، می‌توان نتیجه گرفت که پاسخ‌خواهی بر پاسخ‌گویی ارجحیت دارد. هدف این پژوهش بررسی رجحان پاسخ‌خواهی اجتماعی بر پاسخ‌گویی در مدیریت عمومی نوین است. روش پژوهش: این مطالعه از نوع پیمایشی-کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل افرادی است که بیشتر با ادارات و سازمان‌های دولتی در ارتباط بوده‌اند و نمونه پژوهش شامل 373 نفر از این افراد است. ابزار اندازه‌گیری پژوهش پرسش‌نامه است و برای تحلیل نتایج، پس از بررسی نرمال‌بودن داده‌ها به‌وسیله نرم‌افزار SPSS نسخه 22، در قالب 5 فرضیه از آزمون پارامتریک t تک نمونه‌ای استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که داشتن اعتقادات مذهبی، اعتقادات خرافی و اعتماد به دولت و قانون بر رجحان پاسخ‌خواهی اجتماعی بر پاسخ‌گویی مؤثر بوده اما خودباوری و تلاش برای احقاق‌حق بر رجحان پاسخ‌خواهی اجتماعی بر پاسخ‌گویی اثرگذار نیست. هم‌چنین، یافته‌های پژوهش نشان داد که در رجحان پاسخ‌خواهی اجتماعی بر پاسخ‌گویی، اعتقادات مذهبی و امر به معروف و نهی از منکر، اعتقادات خرافی و اعتماد به دولت و قانون در احقاق‌حق در حد متوسط تأثیر داشته و اعتماد به نفس، تلاش برای احقاق‌حق و آشنایی با روش‌های احقاق‌حق کم‌تر از میانگین تأثیر دارد. نتیجه‌گیری: در جامعه باید مواردی مانند اعتقادات مذهبی، خودباوری، اعتماد به دولت و تلاش برای احقاق حق تقویت شده و با برنامه‌ریزی برای کاهش سطح اعتقادات خرافی مسیر پاسخ‌خواهی هموار شود زیرا این مهم اثر قابل‌توجهی بر پاسخ‌گویی و شفافیت مالی خواهد داشت. %U https://jha.sums.ac.ir/article_17124_2b5d67d81423319de785049668dc9bfd.pdf