%0 Journal Article %T تأثیر راهبرد کسب و کار بر خوانایی گزارشگری مالی شرکت‌ها %J حسابداری سلامت %I دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز %Z 2252-0473 %A ملکیان, دکتر اسفندیار %A ایمانی, کریم %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 9 %N 2 %P 114-136 %! تأثیر راهبرد کسب و کار بر خوانایی گزارشگری مالی شرکت‌ها %K خوانایی گزارشگری مالی %K راهبرد تدافعی %K راهبرد تهاجمی %K راهبرد کسب و کار %K شاخص فوگ %R 10.30476/jha.2021.81448.1275 %X مقدمه: راهبرد کسب و کار بر پیچیدگی عملیاتی و نااطمینانی محیطی شرکت تأثیر می­گذارد و سبک نوشتاری و محتوای گزارش­های مالی شرکت­ها را تعیین می­کند. بر پایه این استدلال، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر راهبرد کسب و کار بر خوانایی گزارشگری مالی شرکت­ها می­پردازد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، طرح آن شبه­تجربی و دارای رویکرد پس­رویدادی است. نمونه پژوهش شامل 84  شرکت پذیرفته­شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه­ زمانی 1396-1390 است. هم‌چنین، فرضیه پژوهش با استفاده از رگرسیون چندمتغیره بررسی شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین راهبرد کسب و کار و شاخص فوگ رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. بنابراین، در شرکت­های دارای راهبرد تهاجمی (نوآوری­محور)، خوانایی گزارشگری مالی کم‌تر است. نتیجه‌گیری: شرکت­های دارای راهبرد تهاجمی برای کشف بازار جدید و تولید محصولات منحصر ­به ­فرد به شدت فن‌آوری­های خود را تغییر می‌دهند و در محیطی رقابتی و نامطمئن فعالیت دارند. در نتیجه، مدیران این شرکت‌ها، برای کاهش افشای اطلاعات رقابتی، وضوح اطلاعات افشا شده را کم‌تر کرده و خوانایی گزارشگری مالی را کاهش می‌دهند. از آن جا که ویژگی­های کیفی اطلاعات حسابداری یکی از شاخصه­های حوزه سلامت مالی است، یافته­های این پژوهش می­تواند به سیاست­گذاران کمک کند تا گام­های جدی­تری در جهت قابل فهم‌بودن و خوانایی بیشتر گزارش­های مالی بردارند. %U https://jha.sums.ac.ir/article_47987_160e265994fb125800f4f986e0829eb2.pdf