TY - JOUR ID - 16720 TI - بررسی نگرش مدیران نسبت به کیفیت گزارش‌های مالی ارائه شده (مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان فارس) JO - حسابداری سلامت JA - JHA LA - fa SN - 2252-0473 AU - مهدوی, دکتر غلامحسین AU - ماهر, محمدهادی AD - دانشیار حسابداری دانشگاه شیراز و حسابدار رسمی AD - کارشناس ارشد حسابداری از دانشگاه شیراز Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 2 IS - 1 SP - 78 EP - 96 KW - پاسخ‌گویی عمومی KW - نگرش مدیران KW - ویژگی‌های کیفی اطلاعات KW - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان فارس DO - 10.30476/jha.2013.16720 N2 - مقدمه: هدف اصلی نظام حسابداری و گزارش‌گری مالی بخش عمومی، فراهم آوردن اطلاعات با کیفیتی است که بتواند مدیران را در ایفای اثربخش مسئولیت پاسخ‌گویی و تصمیم‌گیری‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یاری دهد. از این‌رو، پژوهش حاضر به بررسی نگرش مدیران نسبت به کیفیت گزارش‌های مالی ارائه شده، پرداخته است. روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع پژوهش‌های پیمایشی کاربردی است. نمونه مورد بررسی شامل 128 نفر از مدیران مالی و غیرمالی در 105 واحد زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان فارس، در سال 1390 است. اطلاعات پژوهش با استفاده از پرسش‌نامه‌ای حاوی 29 گزاره، گردآوری شد. از آزمون‌های آماری «t یک نمونه‌ای» و «Qp (میانه)» برای بررسی فرضیه‌‌های پژوهش استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که، به‌نظرمدیران دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان فارس اطلاعات ارائه شده در گزارش‌های مالی تنها دارای ویژگی‌های کیفی قابل فهم بودن و به موقع بودن است و این گزارش‌ها، ویژگی‌های کیفی مربوط‌بودن، صداقت در ارائه، قابل‌مقایسه‌بودن، قابل‌رسیدگی‌بودن، قابلیت پیش‌بینی‌‌کنندگی و قابلیت تأییدکنندگی را ندارد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، پیشنهاد می‌شود به‌منظور ارتقاء سطح کیفی اطلاعات در گزارش‌های مالی، از استاندارد‌های گزارش‌گری مربوط استفاده و آموزش کارکنان امور مالی در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان فارس قرار گیرد. UR - https://jha.sums.ac.ir/article_16720.html L1 - https://jha.sums.ac.ir/article_16720_19f2c231a594ec2a5102e64bdfc1a0da.pdf ER -