TY - JOUR ID - 45400 TI - فعالیت‌های بشردوستانه و نوآوری شرکت‌ها در شرایط نامتقارنی اطلاعات JO - حسابداری سلامت JA - JHA LA - fa SN - 2252-0473 AU - تقی‌زاده خانقاه, دکتر وحید AU - بادآور نهندی, دکتر یونس AD - دکتری حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران AD - دانشیار، گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 1 SP - 89 EP - 105 KW - فعالیت‌های بشردوستانه‌ KW - مؤسسات خیریه KW - نامتقارنی اطلاعات KW - نوآوری شرکت DO - 10.30476/jha.2019.68220.1233 N2 - مقدمه: بشردوستی یکی از مهم‌ترین ارکان اخلاق اجتماعی محسوب می‌شود که دامنه محبت و رسیدگی به انسان‌ها را کانون توجه، مطالعه و ملاحظه خود قرار می‌دهد. بشردوستی شرکتی موجب توجه به رشد شرکت‌ها در زمینه تولید کالاها و محصولات جدید می‌شود. از این رو، در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن نامتقارنی اطلاعات تأثیر فعالیت‌های بشردوستانه بر نوآوری شرکت‌ها بررسی شده است. روش پژوهش: این پژوهش، بنیادی با رویکرد پس‌رویدادی و طرح آن از نوع شبه‌تجربی است. در پژوهش حاضر تعداد 60 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1396-1390 بررسی شد. برای اندازه‌گیری فعالیت‌های بشردوستانه از کمک‌های اهدایی شرکت به مؤسسات خیریه و عام‌المنفعه و برای اندازه‌گیری نوآوری از شاخص هزینه‌های تحقیق و توسعه استفاده شده است. فرضیه‌های پژوهش از طریق الگوی داده‌های ترکیبی آزمون شد.    یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که فعالیت‌های بشردوستانه بر نوآوری شرکت تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. هم‌چنین، تأثیر فعالیت‌های بشردوستانه بر نوآوری در شرکت‌های با نامتقارنی اطلاعات بالا نسبت به شرکت‌های با نامتقارنی اطلاعات پایین، بیشتر است. نتیجه‌گیری: فعالیت‌های بشردوستانه برای کاهش تضاد منافع بین مدیران و سهامداران و هم‌چنین ایجاد بینشی نو در راستای تولید کالاها و محصولات جدید الگوی مناسبی است. به طور خاص، کمک‌های اهدایی مستقیم شرکت‌ها به دانشگاه‌ها، نهادهای پژوهشی و مؤسسات خیریه موجب شکل‌گیری کالاها و محصولات جدید می‌شود و در نتیجه، هر گونه تضاد منافع بین مدیران و سهامداران را کاهش می‌دهد. UR - https://jha.sums.ac.ir/article_45400.html L1 - https://jha.sums.ac.ir/article_45400_6dedcf9531ebb48228d9892da7a93dac.pdf ER -