TY - JOUR ID - 46233 TI - بررسی اثر حساسیت زیست‌محیطی بر رابطه بین افشای مسئولیت اجتماعی شرکت و مزیت رقابتی JO - حسابداری سلامت JA - JHA LA - fa SN - 2252-0473 AU - غفوریان شاگردی, محمد سجاد AU - غفوریان شاگردی, دکتر امیر AU - مرادی, دکتر محسن AD - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران AD - استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 2 SP - 58 EP - 76 KW - افشای مسئولیت اجتماعی شرکت KW - حساسیت زیست‌محیطی KW - مزیت رقابتی DO - 10.30476/jha.2020.68249.1240 N2 - مقدمه: شرکت‌ها با انجام اقداماتی در رابطه با حفظ محیط‌زیست و بهبود آن، جایگاه خود را در بین رقبا بیش از پیش ارتقا داده و مزیت رقابتی کسب می‌کنند. در این راستا، پژوهش حاضر اثر حساسیت زیست‌محیطی بر رابطه بین افشای مسئولیت اجتماعی و مزیت رقابتی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران را بررسی می‌کند. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش انجام پژوهش، توصیفی-همبستگی است. نمونه پژوهش شامل 147 شرکت‌ پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1395-1390 است. برای اندازه‌گیری مسئولیت اجتماعی شرکت از روش تحلیل محتوا مبتنی بر بازبینه (چک لیست) اطلاعات و کُدگذاری آن و برای تعیین مزیت رقابتی از شاخص سرمایه فکری استفاده و فرضیه‌های پژوهش با بهره‌گیری از رگرسیون چندگانه و روش حداقل مربعات معمولی آزمون شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که با افزایش افشای اطلاعات در مورد مسئولیت اجتماعی شرکت، مزیت رقابتی کاهش می‌یابد. هم‌چنین، حساسیت زیست‌محیطی بر رابطه بین افشای مسئولیت اجتماعی شرکت و مزیت رقابتی مؤثر است. نتیجه‌گیری: برای تأمین منافع جامعه در حوزه زیست‌محیطی، باید شرکت‌های حساس نسبت به مسائل زیست‌محیطی فعالیت‌های بیشتری انجام دهند تا بتوانند به طور مناسب نقش خود در این زمینه را ایفا کنند. هم‌چنین، این شرکت‌ها باید اقدامات انجام شده خود در حوزه زیست‌محیطی را به طور مناسب افشاء کنند. UR - https://jha.sums.ac.ir/article_46233.html L1 - https://jha.sums.ac.ir/article_46233_55088a32e8cccb3617ac16fd47939b25.pdf ER -