دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیرازحسابداری سلامت2252-04738120190723Presenting a Model for Financial and Non-Financial Environmental Reporting with a Fuzzy Approachارائه الگویی برای گزارشگری مالی و غیرمالی زیستمحیطی با رویکرد فازی1224539610.30476/jha.2019.68183.1222FAمحسناحمدیدانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایرانJHA-1810-1222-R1دکتر هاشمولیپوردانشیار، گروه حسابداری، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایراندکتر یعقوبزراعتکیشدانشیار، گروه اقتصاد کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20181116<strong>Introduction:</strong> As population grows increasingly and accessible natural resources are limited, sustainable development as well as conservation and improvement of environment are the main issues affecting the way of economic growth and social welfare in the world to alleviate poverty. Thus, the aim of this study was to provide a model for financial and non-financial environmental reporting in Gachsaran Oil and Gas Exploitation Company. <br /><strong>Method: </strong>This study is applied in terms of purpose and is a field research regarding the data collection. The statistical population consisted of five financial experts selected by purposive or judgmental sampling. In order to collect data a questionnaire was used in the form of a Fuzzy Delphi method with the Likert scale and a Fuzzy DEMATEL with a triangular fuzzy design. <br /><strong>Results:</strong> The experts approved eight indicators out of the 20 identified indicators. Then, the relationship between the indicators used in the financial and non-financial environmental reporting was determined. The results of this phase indicated that for environmental financial reporting, comparative information, timeliness of information provision, and relevance of information content had more severity and importance. Among the three indicators of non-financial environmental reporting, the managers’ index has the highest severity and importance. <br /><strong>Conclusion:</strong> The fundamental and effective principles in financial environmental reporting are the main aspects of the quality financial reporting. And, if the information is completed and error-free and tendencies are biased, it is an effective factor in financial reporting. The existence of internal and external groups in the form of environmental advocates supported by directors of different departments, particularly the board of directors, is also a key factor in non-financial environmental reporting.<strong>مقدمه:</strong> با توجه به رشد روزافزون جمعیت و محدودبودن منابع طبیعی در دسترس، مقوله توسعه پایدار و حفاظت و بهسازی محیط زیست از جمله موضوعهای اصلی است که در سراسر جهان بر چگونگی رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی به منظور فقرزدائی مؤثر است. از این رو، هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی برای گزارشگری مالی و غیرمالی زیستمحیطی در شرکت بهرهبرداری نفت و گاز گچساران است. <br /> <strong>روش پژوهش:</strong> پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت و هدف، کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای میدانی است. جامعه آماری پژوهش را 5 نفر از خبرگان در زمینه مالی تشکیل میدهد که با روش هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. از پرسشنامه در قالب روش دلفی فازی با طیف لیکرت و دیمتل فازی بهصورت فازی مثلثی به عنوان ابزار اندازهگیری استفاده شده است. <br /> <strong>یافتهها:</strong> در این پژوهش از بین 20 شاخص شناسایی شده، 8 شاخص از نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. سپس، روابط بین شاخصهای گزارشگری مالی و غیرمالی زیستمحیطی مشخص شد. نتایج این مرحله نشان داد که برای گزارشگری مالی زیستمحیطی شاخصهای قابلمقایسهبودن اطلاعات، چگونگی تولید و مربوطبودن محتوای اطلاعات شدت اثر خالص و اهمیت بیشتری دارد. از بین شاخصهای سه گانه گزارشگری غیرمالی زیستمحیطی شاخص مدیران شرکتها بیشترین شدت اثر خالص و اهمیت را دارد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> اصول اساسی و تأثیرگذار در گزارشگری مالی زیستمحیطی ابعاد اصلی کیفیت گزارشگری مالی است و اطلاعات در صورتی که کامل و عاری از اشتباه و تمایلات جانبدارانه باشد عاملی مؤثر در گزارشگری مالی است. همچنین، وجود گروههای درونسازمانی و برونسازمانی در قالب مدافعان محیطزیست، که مورد حمایت مدیران بخشهای مختلف بهویژه هیأت مدیره باشد، بهعنوان عاملی اساسی در گزارشگری غیرمالی زیستمحیطی است.دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیرازحسابداری سلامت2252-04738120190723Investigating Action Response Theory in the Islamic Tax Compliance at the Level of Real Taxpayersبررسی نظریه واکنش منطقی در تمکین مالیات اسلامی در سطح مؤدیان حقیقی23484539710.30476/jha.2019.45397FAوحیدبخردینسبدانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران0000-0001-7601-7915فاطمهژولانژادکارشناسارشد حسابداری، واحد علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، خوزستان، ایرانJournal Article20160723<strong>Introduction:</strong> Internal factors of taxpayers such as their intention, attitude, and subjective norm are among the criteria affecting Islamic tax compliance. Also, as long as the Islamic taxpayer does not know the necessity, importance and benefits of Khums and Zakat payments he will not pay the tax. Therefore,it is required to examine the behavioral aspects of taxpayers’ tax compliance (real people) and the impact of Islamic tax payment on solving the problems poor classes in the society. In this regard, this study investigates the relationship between intention, attitude, and subjective norm of taxpayers with Islamic tax compliance. <br /><strong>Method: </strong>this research is applied in terms of its purpose, it is a field survey in terms of the nature, and it was conducted by inductive reasoning. The statistical population consisted of instructors of Hawzahs and university, auditors, accountants, job owners, and real people went to charities to pay Khums and Zakat in 2005. The data were collected using a questionnaire and the hypotheses were tested by Pearson correlation coefficient and structural equations. <br /><strong>Results:</strong> The results of this research indicate that the attitude and the subjective norm at the level of each taxpayer (real person) have a significant relationship with the Islamic tax compliance. Further the intention of Islamic taxpayer has a significant effect on the relationship between attitude and subjective norm at the level of each taxpayer (real person) and Islamic tax compliance. <br /><strong>Conclusion:</strong> Encouragement to pay Khums and Zakat voluntarily is one of the effective approaches to improve the living conditions of poor classes of the society; the competent authorities should enhance the effective factors on tax compliance (intention, attitude, and subjective norm of taxpayer) to reduce the economic poverty through encouraging taxpayers.<strong>مقدمه:</strong> از جمله معیارهای اثرگذار بر تمکین مالیات اسلامی عوامل درونی مؤدیان مانند نیت، نگرش و هنجار ذهنی آنان است. همچنین، تا زمانی که مؤدی مالیات اسلامی ضرورت، اهمیت و فواید پرداخت خمس و زکات را نداند آن را پرداخت نمیکند. از این رو، لازم است ابعاد رفتاری تمکین مالیاتی مؤدیان (اشخاص حقیقی) بررسی شده و اثر پرداخت مالیات اسلامی بر حل مشکلات اقشار ضعیف جامعه مشخص شود. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین نیت، نگرش و هنجار ذهنی مؤدی با تمکین مالیات اسلامی میپردازد.<br /> <strong>روش پژوهش:</strong> این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش پیمایشی-میدانی بوده و با استدلال استقرایی انجام شده است. جامعه آمارى پژوهش را استادان حوزههای علمیه و دانشگاه، حسابرسان، حسابداران و صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی مراجعهکننده به مؤسسات خیریه برای پرداخت خمس و زکات در سال 1394 تشکیل میدهد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه کتبی جمعآوری شده و فرضیههای پژوهش با دو روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری بررسی شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش حاکی از آن است که نگرش و هنجار ذهنی در سطح هر مؤدی (شخص حقیقی) با تمکین مالیات اسلامی رابطه معنیداری دارد. همچنین، نیت مؤدی مالیات اسلامی بر رابطه بین نگرش و هنجار ذهنی در سطح هر مؤدی (شخص حقیقی) با تمکین مالیات اسلامی اثر معنیداری دارد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> ترغیب به پرداخت داوطلبانه خمس و زکات، یکی از رهیافتهای مؤثر برای بهبود وضعیت معیشتی اقشار ضعیف جامعه است و مراجع ذیصلاح باید با تقویت عوامل مؤثر بر تمکین مالیاتی (نیت، نگرش و هنجار ذهنی مؤدی مالیاتی) از آن برای نیل به کاهش فقر اقتصادی با تشویق مؤدیان استفاده کنند.دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیرازحسابداری سلامت2252-04738120190723Identifying the Barriers to Apply Management Accounting Techniques in Iranian Health System (A Case Study of East Azarbaijan Hospitals)شناسایی موانع بکارگیری فنهای حسابداری مدیریت در نظام سلامت کشور: مطالعه موردی بیمارستانهای استان آذربایجان شرقی49694539810.30476/jha.2019.67586.1070FAامینبلوریمربی، گروه حسابداری، واحد اهر، دانشگاه پیام نور، اهر، ایرانسعیدمحمودزاده باغبانیمربی، گروه حسابداری، واحد شبستر، دانشگاه پیام نور، شبستر، ایراندکتر غلامرضارضاییدکتری حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران0000-0001-5693-402XJournal Article20170521<strong>Introduction:</strong> Applying management accounting techniques in governmental institutes and government-dependent institutes like hospitals is one of the necessities. In this regard, this study evaluates the barriers to apply management accounting techniques in governmental hospitals and clinics of East Azarbaijan. <br /><strong>Method: </strong>The research method is exploratory-survey. The statistical population included all staff of financial department in governmental hospitals and clinics of East Azarbaijan in 2016. The sample of the study was 217 people. To test the research questions, one sample t-test and median test were administered. <br /><strong>Results:</strong> The results show that the barriers of applying management accounting techniques in governmental hospitals and clinics of East Azarbaijan involve cultural, organizational, and legal barriers, recognition and individual prior training, and proper coordination, as well as issues related to the staff of accounting department (lack of tendency and staff weakness to work in management accounting department). <br /><strong>Conclusion:</strong> Mangers of the Ministry of Health and Medical Education, particularly managers of East Azarbaijan governmental hospitals, are suggested to run a management accounting department to eliminate the barriers of management accounting techniques in governmental hospitals and present management accounting of healthcare major to fulfill their organization’s needs. Also, the managers of hospitals with a positive approach to the staff playing role in using management accounting techniques should organize the required coordination with other sections of the hospital for their activates.<strong>مقدمه:</strong> بکارگیری فنهای حسابداری مدیریت در نهادهای دولتی و وابسته به دولت مانند بیمارستانها از ضرورتهای اساسی است. در این راستا، پژوهش حاضر به ارزیابی موانع بکارگیری فنهای حسابداری مدیریت در بیمارستانها و درمانگاههای دولتی استان آذربایجان شرقی میپردازد. <br /> <strong>روش پژوهش:</strong> روش پژوهش مورد استفاده اکتشافی پیمایشی از نوع نظرسنجی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان حوزه مالی بیمارستانها و درمانگاههای دولتی استان آذربایجان شرقی در سال 1395 تشکیل میدهد. نمونه پژوهش، 217 نفر است. بهمنظور بررسی پرسشهای پژوهش از آزمونهای t یک نمونهای و آزمون میانه استفاده شد. <br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش حاکی از آن است که موانع بکارگیری فنهای حسابداری مدیریت در بیمارستانها و درمانگاههای دولتی استان آذربایجان شرقی شامل عوامل فرهنگی، سازمانی و قانونی، شناخت و آموزشهای قبلی افراد و هماهنگی مناسب و موارد مرتبط با کارکنان واحد حسابداری (نبود تمایل و ضعف کارکنان برای فعالیت در واحد حسابداری مدیریت) است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> به مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهویژه مدیران بیمارستانهای دولتی استان آذربایجان شرقی پیشنهاد میشود در جهت رفع موانع بکارگیری فنهای حسابداری مدیریت در بیمارستانهای دولتی، واحد حسابداری مدیریت را ایجاد و با راهاندازی رشته «حسابداری مدیریت بهداشت و درمان» نیازهای سازمان خود را تأمین کنند. همچنین، مدیران بیمارستانها با رویکردی مثبت نسبت به کارکنانی که در زمینه استفاده از فنهای حسابداری مدیریت ایفای نقش میکنند، هماهنگی لازم برای فعالیتهای آنان را با سایر واحدهای بیمارستان فراهم کنند.دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیرازحسابداری سلامت2252-04738120190723Investigating the Effectiveness of Implementing Performance-Based Payment Plan on Sistan and Baluchestan University of Medical Sciencesبررسی اثربخشی اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در دانشگاههای علوم پزشکی استان سیستان و بلوچستان70884539910.30476/jha.2019.68108.1209FAدکتر احمدپیفهاستادیار، گروه حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران0000-0002-3863-6181رخسانهریگیکارشناسارشد حسابداری، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیستان و بلوچستان، ایرانحمیدزارعیکارشناسارشد حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران0000-0002-9594-3655فریدهصوفیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایرانJournal Article20181016<strong>Introduction:</strong> Due to the legal requirement of performance-based payment instruction and the necessity of improving the quantity and quality of services in the health sector affecting the national economic system, this study investigates the effectiveness of the performance-based payment plan. <br /><strong>Method: </strong>This research is applied in terms of purpose, and it is descriptive-analytic in terms of data with an ex post facto approach. The statistical population consisted of Sistan and Baluchestan Universities of Medical Sciences from 2010 to 2017 including the last five years ago and three years after the implementation of performance-based payment plan). Service evaluation form, text analysis, management reports, and financial statements data were used to collect data and then multivariate regression was used to analyze data. <br /><strong>Results:</strong> The results indicate that there is a positive and significant relationship between the implementation of the performance-based payment plan and the income of the hospitals, the active presence of non-executive staff and the quality of service provision, while there is no significant relationship between the implementation of this plan and active beds occupancy rate. <br /><strong>Conclusion:</strong> Considering the effectiveness of the implementation of performance-based payment plan on hospitals’ income it can be stated this plan has affected the hospitals staff performance positively. It has also resulted in increasing staff’s activities in hospitals, providing better services, and improving effectiveness as a whole. Therefore, the providers of performance-based payment plan in the Ministry of Health and Medical Education are suggested to implement this plan in other provinces broadly.<strong>مقدمه:</strong> با توجه به الزام قانونی دستورعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد و ضرورت ارتقاء کمیت و کیفیت خدمات در بخش سلامت، که بر نظام اقتصادی کشور نیز مؤثر است، پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد میپردازد. <br /> <strong>روش پژوهش:</strong> این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت دادهها، توصیفی تحلیلی با رویکرد پسرویدادی اسـت. جامعه آماری پژوهش شامل دانشگاههای علوم پزشکی استان سیستان و بلوچستان در بازه زمانی 1396-1389 (مشتمل بر پنج سال قبل و سه سال بعد از اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد) است. در پژوهش حاضر برای گردآوری دادهها از برگه ارزیابی خدمات، تجزیه و تحلیل متون، گزارشهای مدیریتی و دادههای صورتهای مالی استفاده و تجزیهوتحلیل آماری دادههای مزبور از طریق رگرسیون چند متغیره انجام شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج بیانگر این است که بین اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد با درآمد بیمارستانها، حضور فعال کارکنان غیرمؤظف و کیفیت ارائه خدمات رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد اما بین اجرای این طرح و ضریب اشغال تخت فعال رابطه معنیداری مشاهده نشد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به مؤثربودن اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد بر درآمد بیمارستانها میتوان اظهار داشت که این طرح تأثیر مثبتی بر عملکرد کارکنان بیمارستانها داشته و موجب فعالیت بیشتر آنان در بیمارستانها، ارائه خدمات بهتر و در مجموع بهبود اثربخشی شده است. بنابراین، به مسئولان و مجریان طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد میشود اجرای آن را به صورت گستردهتر در سایر استانها دنبال کنند.دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیرازحسابداری سلامت2252-04738120190723Philanthropic Activities and Companies Innovation under Conditions of Information Asymmetryفعالیتهای بشردوستانه و نوآوری شرکتها در شرایط نامتقارنی اطلاعات891054540010.30476/jha.2019.68220.1233FAدکتر وحیدتقیزاده خانقاهدکتری حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-0003-4655-5733دکتر یونسبادآور نهندیدانشیار، گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-0001-5053-202xJournal Article20181124<strong>Introduction:</strong> Philanthropy is one of the most important bases of social ethics that considers and studies the affection for human beings. Corporate philanthropy results in taking into account the companies’ growth with regard to the production of goods and new products. Therefore, in this study the effect of philanthropic activities on companies’ innovation is investigated by considering the information asymmetry. <br /><strong>Method: </strong>This research is applied with ex post facto approach and its design is quasi-experimental. 60 companies listed on the Tehran Stock Exchange were examined during 2011-2017. Company’s donations to charitable and beneficial organizations are used to measure philanthropic activities and research costs and development are utilized to measure innovation as well. A panel data model was administered to test the research hypotheses. <br /><strong>Results:</strong> The results show that philanthropic activities have a positive and significant effect on company innovation. In addition, the impact of philanthropic activities on innovation in companies with higher asymmetric information is more than ones with lower information asymmetry. <br /><strong>Conclusion:</strong> Philanthropic activities are a proper model for decreasing conflict of interests between managers and stockholders and creating a modern insight in relation with the production of new goods and products. In particular, the direct donation of companies to universities, research institutions, and charities will develop new goods and products and consequently, it would reduce any kind of conflict of interests between managers and shareholders<strong>مقدمه:</strong> بشردوستی یکی از مهمترین ارکان اخلاق اجتماعی محسوب میشود که دامنه محبت و رسیدگی به انسانها را کانون توجه، مطالعه و ملاحظه خود قرار میدهد. بشردوستی شرکتی موجب توجه به رشد شرکتها در زمینه تولید کالاها و محصولات جدید میشود. از این رو، در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن نامتقارنی اطلاعات تأثیر فعالیتهای بشردوستانه بر نوآوری شرکتها بررسی شده است.<br /> <strong>روش پژوهش:</strong> این پژوهش، بنیادی با رویکرد پسرویدادی و طرح آن از نوع شبهتجربی است. در پژوهش حاضر تعداد 60 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1396-1390 بررسی شد. برای اندازهگیری فعالیتهای بشردوستانه از کمکهای اهدایی شرکت به مؤسسات خیریه و عامالمنفعه و برای اندازهگیری نوآوری از شاخص هزینههای تحقیق و توسعه استفاده شده است. فرضیههای پژوهش از طریق الگوی دادههای ترکیبی آزمون شد. <br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش نشان میدهد که فعالیتهای بشردوستانه بر نوآوری شرکت تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین، تأثیر فعالیتهای بشردوستانه بر نوآوری در شرکتهای با نامتقارنی اطلاعات بالا نسبت به شرکتهای با نامتقارنی اطلاعات پایین، بیشتر است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> فعالیتهای بشردوستانه برای کاهش تضاد منافع بین مدیران و سهامداران و همچنین ایجاد بینشی نو در راستای تولید کالاها و محصولات جدید الگوی مناسبی است. به طور خاص، کمکهای اهدایی مستقیم شرکتها به دانشگاهها، نهادهای پژوهشی و مؤسسات خیریه موجب شکلگیری کالاها و محصولات جدید میشود و در نتیجه، هر گونه تضاد منافع بین مدیران و سهامداران را کاهش میدهد.دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیرازحسابداری سلامت2252-04738120190723Investigating the Probable Factors Affecting the Design of Accounting Information Systemبررسی عوامل احتمالی مؤثر بر طراحی نظام اطلاعاتی حسابداری1061234540110.30476/jha.2019.67730.1115FAدکتر محمدکیامهراستادیار، گروه حسابداری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایرانفرزانهقرهخانیکارشناسارشد حسابداری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایرانJournal Article20171014<strong>Introduction:</strong> The main users of accounting information system (accountant, auditor, and/or manager) should be aware of factors affecting the design of accounting information system and its role in performing accounting operations to do their tasks successfully. Therefore, this study has investigated the probable factors affecting the design of accounting information system by management accounting methods, the degree of formalization, and information features. <br /><strong>Method: </strong>The present study is applied in terms of its purpose and a descriptive survey in terms of its nature. The statistical population included 32 food industry companies of Fars and Yazd Provinces in 2007. A questionnaire was used to collect data and a structural equation modeling was administered to test the research hypotheses. <br /><strong>Results:</strong> Export volume has a significant impact on management accounting methods and the degree of formalization (the company’s rules and regulations), but the company’s size has no significant impact on them. The company’s age has a significant impact on the degree of formalization, while the organization structure does not affect the information features (financial and non-financial information, economic and non-economic) significantly. In addition, environmental uncertainty (technology development and main competitors’ actions) affects the information features and the degree of formalization significantly; however, managers’ personality traits have no significant effect on management accounting methods and information features. <br /><strong>Conclusion:</strong> Companies run by managers with appropriate personality traits and having desirable organizational structure should be aware of stability or instability of the environment. They can occupy foreign markets by accessing to proper financial and non-financial information and expand the import volume which will be affected by selecting a proper accounting information system for the company.<strong>مقدمه:</strong> کاربران اصلی نظام اطلاعاتی حسابداری (حسابدار، حسابرس و یا مدیر) بهمنظور موفقیت در انجام وظایف خود باید از عوامل مؤثر بر طراحی نظام اطلاعاتی حسابداری و نقش آنها در اجرای عملیات حسابداری آگاهی داشته باشند. از این رو، در پژوهش حاضر عوامل احتمالی مؤثر بر طراحی نظام اطلاعاتی حسابداری از طریق متغیرهای روشهای حسابداری مدیریت، درجه رسمیت و ویژگیهای اطلاعات بررسی شده است.<br /> <strong>روش پژوهش:</strong> پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل حسابداران 32 شرکت صنایع غذایی در استانهای فارس و یزد در سال 1396 است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه کتبی بوده و برای آزمون فرضیههای پژوهش از الگوسازی معادلات ساختاری استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> میزان صادرات بر روشهای حسابداری مدیریت و درجه رسمیت (قوانین و مقررات مورد استفاده در شرکت) تأثیر معنیداری دارد اما اندازه شرکت بر روشهای حسابداری مدیریت و درجه رسمیت اثر معنیدار ندارد. سن شرکت بر درجه رسمیت و ساختار سازمانی بر ویژگیهای اطلاعات (مالی، غیرمالی، اقتصادی و غیراقتصادی) تأثیر معنیداری دارد. همچنین، نااطمینانی محیطی (تکامل فنآوری و اقدامات رقبای اصلی) بر ویژگیهای اطلاعات و درجه رسمیت تأثیر معنیداری دارد اما ویژگیهای شخصیتی مدیر بر روشهای حسابداری مدیریت و ویژگی اطلاعات تأثیر معنیداری ندارد.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: شرکتهای دارای مدیران با ویژگیهای شخصیتی مناسب و همچنین ساختار مطلوب سازمانی از پایدار یا ناپایدار بودن محیط آگاهی داشته و با دسترسی به اطلاعات مالی و غیرمالی مناسب میتوانند با تسخیر بازارهای خارجی، صادرات را افزایش دهند که همه این موارد متأثر از انتخاب نظام اطلاعاتی حسابداری مناسب برای شرکت است.