مطالعۀ استانداردهای حسابداری بخش عمومی و لزوم بازنگری در آن‌ها، از نظر قابلیت فهم آن برای استفاده‌کنندگان با تحلیل محتوا و سنجش خوانایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار، گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.30476/jha.2025.88279.1427

چکیده

مقدمه: اگر استانداردهای حسابداری بخش عمومی که نهادهای قانونگذار مربوط آن را تدوین کرده است از قابلیت فهم و خوانایی لازم برخوردار نباشد، به­کارگیری آن­ برای گروه‌های گوناگون استفاده‌کننده با مشکل و تناقض مواجه خواهد شد. در ­این­رابطه، اندازه‌گیری سطح خوانایی متن­ها یکی از روش­هایی است که به سنجش میزان پیچیدگی یا دشواری متن می‌پردازد.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و به شیوۀ تحلیل محتوا انجام می‌شود. در این پژوهش از شاخص‌های خوانایی فلش و کلوز برای پاسخ به سؤال­های پژوهش استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ دانشجویان، استادان حسابداری، حسابداران و حسابرسان است. نمونۀ پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد.  
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که استاندارد حسابداری بخش عمومی شمارۀ 7 (دارایی‌های نامشهود) با سطح خوانایی 211/28، در بالاترین سطح دشواری و استاندارد حسابداری بخش عمومی شمارۀ 13 (آثار تغییر در نرخ تبدیل ارز)، با سطح خوانایی 267/51 در پایین‌ترین سطح دشواری قرار دارد. این نتیجه که استاندارد حسابداری بخش عمومی شمارۀ 7 دشوارتر از استاندارد حسابداری بخش عمومی شمارۀ 13 است در هر دو روش فلش و کلوز تأیید شد.
نتیجه‌گیری: طبق روش فلش، تمامی استانداردهای حسابداری بخش عمومی در سطح دشوار است و هیچ استاندارد معمولی یا ساده‌ای وجود ندارد. از سوی دیگر، طبق روش کلوز، همۀ استانداردها در سطح ساده و خوب است و تنها یکی از استانداردها در سطح ناامیدی و فشار روانی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying public sector accounting standards and the need to revise them in terms of their understandability for users through content analysis and readability assessment.

نویسندگان [English]

  • Z. Pourzamani (Ph. D.) 1
  • M. Keivanfar 2
  • A. Tavangar (Ph. D.) 3
1 Professor, Department of Accounting, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 PhD student in Accounting, Department of Accounting, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Accounting, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: If the public sector accounting standards that have been developed by the relevant legislative bodies do not have the necessary understandability and readability, their application will be problematic and contradictory for various user groups. In this regard, measuring the readability level of texts is one of the methods that measures the complexity or difficulty of the text.
Research Method: This research is applied in terms of purpose and is conducted using the content analysis method. In this research, the Flash and Cloze readability indices were used to answer the research questions. The statistical population of the research includes all students, accounting professors, accountants, and auditors. The research sample was selected using the convenience sampling method.
Findings: The findings of the study showed that Public Sector Accounting Standard No. 7 (Intangible Assets) with a readability level of 211/28 is at the highest level of difficulty and Public Sector Accounting Standard No. 13 (Effects of Changes in Exchange Rates) with a readability level of 267/51 is at the lowest level of difficulty. The conclusion that Public Sector Accounting Standard No. 7 is more difficult than Public Sector Accounting Standard No. 13 was confirmed in both the Flash and Cloze methods.
Conclusion: According to the Flash method, all public sector accounting standards are at the difficult level and there are no ordinary or simple standards. On the other hand, according to the Cloze method, all standards are at the simple and good level and only one of the standards is at the level of frustration and psychological stress.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public sector accounting standards
  • readability measurement
  • Flash index
  • Cloze index
  • understandability