تأثیر راهبرد کسب و کار بر خوانایی گزارشگری مالی شرکت‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه حسابداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

مقدمه: راهبرد کسب و کار بر پیچیدگی عملیاتی و نااطمینانی محیطی شرکت تأثیر می­گذارد و سبک نوشتاری و محتوای گزارش­های مالی شرکت­ها را تعیین می­کند. بر پایه این استدلال، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر راهبرد کسب و کار بر خوانایی گزارشگری مالی شرکت­ها می­پردازد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، طرح آن شبه­تجربی و دارای رویکرد پس­رویدادی است. نمونه پژوهش شامل 84  شرکت پذیرفته­شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه­ زمانی 1396-1390 است. هم‌چنین، فرضیه پژوهش با استفاده از رگرسیون چندمتغیره بررسی شده است.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین راهبرد کسب و کار و شاخص فوگ رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. بنابراین، در شرکت­های دارای راهبرد تهاجمی (نوآوری­محور)، خوانایی گزارشگری مالی کم‌تر است.
نتیجه‌گیری: شرکت­های دارای راهبرد تهاجمی برای کشف بازار جدید و تولید محصولات منحصر ­به ­فرد به شدت فن‌آوری­های خود را تغییر می‌دهند و در محیطی رقابتی و نامطمئن فعالیت دارند. در نتیجه، مدیران این شرکت‌ها، برای کاهش افشای اطلاعات رقابتی، وضوح اطلاعات افشا شده را کم‌تر کرده و خوانایی گزارشگری مالی را کاهش می‌دهند. از آن جا که ویژگی­های کیفی اطلاعات حسابداری یکی از شاخصه­های حوزه سلامت مالی است، یافته­های این پژوهش می­تواند به سیاست­گذاران کمک کند تا گام­های جدی­تری در جهت قابل فهم‌بودن و خوانایی بیشتر گزارش­های مالی بردارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of business strategy on the financial readability of companies

نویسندگان [English]

  • E. Malekian (Ph. D.) 1
  • K. Imani 2
1 Professor, Department of Accounting, Mazandaran University, Babolsar, Iran
2 PhD Student, Department of Accounting, Mazandaran University, Babolsar, Iran